Antreprenoriat, big-data si activism PDF Imprimare Email
Scris de Andrei Ionut Damian   
Marţi, 29 Martie 2016 07:31

Despre antreprenoriat si activism in "epoca Big-Data"

Traim intr-o noua era a tehnologiilor avansate. Internetul asa cum l-am cunoscut in anii ‘90 si l-am fuzionat in vietile noastre in anii 2000 s-a schimbat. Acum frigiderul anunta site-ul de internet al bacaniei din colt ca laptele s-a terminat care la randului lui comanda robotilor de la fabrica de ambalare inca doua sticle. Automobilul trimite secventa de film la care ne-am oprit din vizionare catre avion care continua in zbor redarea blockbusterului preferat. Televizorul de acasa primeste de la telefonul mobil locatiile GPS pe unde ne-am plimbat si ne sugereaza emisiuni de turism cu locatii similare in timp ce tot telefonul mobil anunta robotul de facut aspirat si spalat podeaua cand suntem suficient de departe de casa pentru a face curatenie in lipsa noastra.

Internetul obiectelor – Internet-of-Things (IoT) – ne propulseaza intr-o era in care toate dispozitivele din jurul nostru comunica intre ele pentru a ne face viata mai usoara. Tehnologii care in urma cu 2-3 ani apareau in lucrarile de cercetare propuse de diverse institute la ora actuala se regasesc in produse de larga raspandire.

Pe de alta parte suntem asaltati de informatie. Aceasta informatie capata cu fiecare zi ce trece din ce in ce mai mult complexitate. Ritmul in care datele sunt generate, transmise si stocate incepe sa fie ametitor. Tehnologii si paradigme de tipul depozitelor de date devin invechite si aproape redundante intr-o lume in care omul si masina incep sa faca un tot unitar. Nevoia de a analiza si comunica in acest Turn Babel al zilelor noastre a determinat aparitia unei noi paradigme a interpretarii informatiei mai apropiata de om – Big Data.

“Informatia este putere” a devenit un banal truism in zilele noastre. Retelele sociale online si implicit sistemele informatice din spatele acestora capata pe zi ce trece din ce in ce mai multa putere prin cantitatea de informatie pe care o colecteaza. Iti faci un profil online de Facebook pe care il folosesti ulterior prin federalizarea identitatii online pentru a iti face cont pentru noul televizor SMART pe care l-ai achizitionat de Black Friday si pentru telefonul mobil primit la ultima oferta a operatorului tau. In acel moment informatia – sau cel putin o parte din ea - circula liber intre cei trei generatori si consumatori de date. Cu alte cuvinte este posibil ca sistemul retelei sociale sa stie exact la ce emisiuni te uiti la TV, ce aplicatii ti-ai instalat pe smart-phone si care este ruta zilnica de acasa la servici si inapoi.

Desi pare un plan de tip Big Brother lucrurile nu stau chiar atat de simplu (din fericire). In toata aceasta mare de informatii este nevoie de extrem de multa munca pentru a creea o aparenta ordine. Comunicarea intre actori, eliminarea gunoaielor informationale sau a redundantelor, corelarea locurilor, a obiectelor si evenimentelor aparent fara legatura, centralizarea si canalizarea datelor catre un scop precis, analiza datelor in timp real sau istoric pe perioade foarte mari – acestea sunt toate probleme in continua cercetare in acest domeniul al Big Data.

La sfarsitul zilei ceea ce ramane este rezultatul. Utilizarea informatiei spre deosebire de alte indeletniciri mai spirituale nu are valoare in “calatoria-in-sine” ci in atingerea telului final. Destinatia data de intelegerea informatiei ne ajuta sa fim mai eficienti in ceea ce intreprindem – fie ca suntem angrenati intr-o activitate de antreprenoriat privat, lucram intr-o corporatie multinationala sau suntem angajati la o institutie de stat. Se spune ca adevarul te elibereaza – ei bine aceasta tehnologie si informatia rezultata utilizate corect pot insufla trecerea de la “reactivism” la “activism”, de la pasivitate la proactivitate, de la “a cere” la “a darui”. Un om informat corect si sanatos nu poate fi intoxicat de media manipulata. Cred ca utilizarea acestei noi paradigme de a privi satul global deschide o noua era a activismului – o era atat a investitorilor activisti cat si a activismului individual.

Ultima actualizare în Luni, 04 Aprilie 2016 10:32
 

Copyright Andrei Ionut Damian